Nytt rekord för länets kaviartillverkare
Men rysk kaviar är ingen stor konkurrent
Vd Torbjörn Ranta berättar att bojkotten av rysk kaviar märktes långt innan invasionen av Ukraina. De största konkurrenterna är i stället kinesiska producenter.
Kina dränker marknaden i billig kaviar. Det är mycket dyrare att producera i Europa, i synnerhet inomhus.
Försäljningen har ökat med ungefär en miljon kronor om året. I fjol nådde omsättningen 2,9 miljoner kronor.
– Det är bra naturligtvis, men kostnaderna ökar också, bland annat insatsvaror och elpriser, så vi var inte lönsamma. Vi måste orka öka med en miljon till eller mer i år. Jag hoppas vi klarar av det, säger Torbjörn Ranta.
Den mesta kaviaren säljs till exklusivare svenska restauranger med hållbarhetsprofil, en mindre del till dagligvaruhandeln. Förra året började Aros också sälja till privatpersoner via en egen webbshop och hittade de första exportkunderna i Norge, Japan och Nederländerna.
”Vi ser att det kommer många fler fiskodlare, men att klara av att hålla fiskarna vid liv och samtidigt producera kaviar från samma fiskar, det tar tid att lära sig. Vi tror att vi ska bli rätt ensamma i den nischen under överskådlig framtid.”Torbjörn Ranta, vd Arctic Roe of Scandinavia
Antalet investerare som är med och finansierar uppbyggnaden av verksamheten har nu passerat hundra. Torbjörn Ranta ser aktieägarna mer som ambassadörer för företaget än några som vill maximera avkastningen.
– Vi är levandeskördare, det är det dom skiljer oss från de flesta andra. Det är vår konkurrensfördel. Vi ser att det kommer många fler fiskodlare, men att klara av att hålla fiskarna vid liv och samtidigt producera kaviar från samma fiskar, det tar tid att lära sig. Vi tror att vi ska bli rätt ensamma i den nischen under överskådlig framtid.