The original article can be found here
Forskarna söker svar: Varför passar vitt vin och svart kaviar så bra ihop?
Företaget driver störfarmen i Strömsnäsbruk där den svarta kaviaren produceras. Vid Nyhamnsläge ligger Kullabergs vingård som framför allt framställer vitt vin.
Den drivs av K Felix G Åhrberg som efter att ha läst en artikel om en studie av kombinationen ostron och champagne lyckades intressera Karin Wendin, professor i mat- och måltidsvetenskap, för ett liknande projekt.
Vi tittar både på hur det smakar och vad folk tycker. Vi kommer också att göra en massa kemiska analyser för att se vad är det som händer när man kombinerar de här produkterna med varandra, säger Karin Wendin som är knuten till Högskolan Kristianstad.
Statliga forskningsrådet Formas har anslagit sex miljoner under tre år till projektet. Där finns även medverkande från Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och Örebro universitet.
Karin Wendin berättar att det finns teorier om hur olika smaker påverkar varandra och vad det är som skapar en lyckad kombination. Det kan vara fysiologiska förklaringar kopplade till smakreceptorer i mun och näsa. Det kan också vara kemiska förklaringar genom att olika ämnen bildar nya molekyler.
Svaren som kommer fram i forskningen kan inte bara vara till nytta för de inblandade företagen, utan för alla som producerar eller serverar livsmedel och läkemedel.
– Det finns inte en konsument i världen som håller på att köpa produkter som man inte tycker smakar bra. Det här kan vara ett steg att komma fram till vad det är som gör att något smakar bra. Kan vi behandla våra produkter på ett speciellt sätt? Ska vi servera dem vid en viss temperatur?
”Det vi önskar uppnå är att när folk smakar en sked kaviar ska de kunna förstå vad smaksensationen består av.”Torbjörn Ranta, vd Arctic Roe of Scandinavia
Karin Wendin tycker att det är roligt att kunna genomföra forskningen med utgångspunkt från svenska högkvalitetsprodukterna vin och kaviar.
Torbjörn Ranta på Arctic Roe of Scandinavia, Aros, ser också fram emot resultatet med spänning.
– Det vi önskar uppnå är att när folk smakar en sked kaviar ska de kunna förstå vad smaksensationen består av. Vi hoppas att det även ska belysa de svenska hållbarhetsaspekterna med vatten, inomhusodling och god djurhälsa. Vi tror att det ska stärka vårt varumärke, säger han.